Behind The Sputnik
topbar
leftreissutmiehetpyoratkuvatblog

Moottoripyörien varustelu
Perusehjä enduro on hyvä pohja matkapyöräksi, se on riittävän maastokelpoinen ja kuitenkin mukava matkustaa hyvillä teillä. Meillä valinta osui Hondaan, ja sitten Wingi vaihtui Varaderoon ja Virago TransAlpiin.
Pyörät ovat vakiokuntoisia ja ne varustetaan ns. katuenduro renkailla (uusilla). Lisäksi matkaan tulee 2 uutta takarengasta varalle, eturengas Salon Pekan mukaan kestää koko reissun. Takana kuorman paino ja huono tien pinta sekä tielle ”jätetty” roju kuten pultit yms. kuluttavat renkaita. Nappularenkaat eivät ole hyvä vaihtoehto, koska suuri osa matkasta tapahtuu ”tiellä” ja n. 1500 km:n tietyöosuudella louhikkoinen sepeli puhkoo nappuloiden välistä renkaan.
Solukumisten sisärenkaiden hankinta on vielä harkinnassa, mutta sisärenkaita ja paikkoja on hyvä varata mukaan vaikka tubeleksilla ajaisikin. Tubeles-paikkasarja kuuluu myös varusteisiin.
Molemmissa pyörissä on tietenkin kaatumaraudat. Lisäksi moottori kannattaa suojata myös pohjapanssarilla, jollainen löytyy mm Touratech:iltä.

Pyörien huolto
Bike World Vantaan huollon kanssa sovittiin kuskien huoltokoulutuksesta. Samalla mietittiin tarvetta poistaa katalysaattori ja asentaa Power Commander bensinin alhaisen oktaaniluvun vuoksi. Huollossa tarkastetaan pyörien laukkujen kiinnitykset ja telineiden runkojen vahvistuksen tarve. Rasitus laukkujen telineille tällä matkalla on aivan eri luokkaa kuin ”normaalissa” ajelussa.
Pyörille tehdään määräaikaishuollot ja listataan matkan aikana tarvittavat huoltokohteet ja öljyn vaihdot. Jousitus, ketjut sekä rattaat käydään läpi ja vaihdetaan tarvittaessa, polttoaineen lisäsuodatin asennetaan. Myös varatulpat ja takaiskari lähtevät matkaan mukaan.Laukut ovat alkuperäiset, lukittavat muovilaukut varustettuna sisäkasseilla ja ylimääräisillä liinoilla (siltä varalta, että laukut kaatuessa hajoavat) + tankkilaukku.
Laukuissa kulkee kaikki tarpeellinen parin kuukauden reissaamiseen.
Lisäksi takapenkkiläisen paikalle tulee vedenpitävä säkki, joka samalla toimii selkänojana; matkatessa oppii arvostamaan pikku mukavuuksia ,-) Säkkiin saa suojaan esim. makuupussin, teltan ja suojapeitteen/pressun.

Työkalut
Työkalut käydään läpi siltä varalta, että pyörä täytyisi purkaa. Niistä katsotaan, mitkä koot ovat samoja eri pyörissä. Rengasraudat tarvitaan, sillä renkaanvaihto maastossa on tosiasiaa. Ketjutyökalu, viila, rautasaha, nippusiteitä ja tietenkin rautalankaa. Kemiallinen metalli voi pelastaa paljon, eikä vie paljoa tilaa. Mahdolliset huoltotarpeet ja korjaukset kannattaa harjoitella ainakin kerran tallilla, jolloin maastossa on helpompi tehdä homma uudestaan. Samalla oikeat työkalutkin löytyvät matkaan.
Ylimääräinen 5 litran bensakanikka antaa mielenrauhaa, vaikka tankkauspaikkoja onkin riittävästi matkan varrella. Pyörien toimintasäde yhdellä tankkauksella pitäisi olla vähintään 400 km, jolla matkalla Mongolian dyynialuellakin pärjää
. Jatkuu >